lørdag 16. august 2008

Månelys

 Eg skulle sløkke alle lys og gå og legge meg. Det vart mørkt i stova, men likevel lyst. Det var månen, delvis gøymt bak  slørete skyer. Så stod vi på altanen, eg og mannen - og delte ei spesiell stund og ein blå salme.

004

"Jeg synger meg en blå, blå salme,
når dagen svinger hatten til farvel,
og ror med sakte årestak mot strender,
dit alle dager ror når det blir kveld.

Jeg synger meg en blå, blå salme,
og takker for all grøde som ble min.
For lyse døgn, for barneskritt i tunet,
og dine gode kjærtegn mot mitt kinn.

Jeg synger meg en blå, blå salme,
til deg, du hånd som sanker og som sår,
og senker deg med signing over jorden,
med legedom for alle våre sår".

- Erik Bye -

008

MED DEI BESTE YNSKJE OM EI GOD HELG TIL ALLE!

11 kommentarer:

  1. Hei=)

    Vakkert syn! Jeg så også denne flotte månen her hos meg i går kveld. Hadde tenkt samme tanke som deg å knipse bilder. Men desverre får jeg ikke fine bildr med kameraet mitt.

    Ha en fin helg=)
    Klem Kesrtin

    SvarSlett
  2. Jepp, den samme månen sto og lyste mot meg da jeg kom ut av hotellet igår kveld. Vet du hva? Fra jeg var 16 til jeg gifta meg 20 åring, jobba jeg på en butikk her på støket. Vi hadde en stor stab folk og sjefenvår, Lamarak, var bare så utrolig snill! Han var en unik person!
    Butikken er nedlagt og nå skal bygget rives. Vi som har jobba der (og det er MANGE)opp gjennom årene har mange ganger snakket om å møtes og mimre om gamle dager. Nå tok lokalavisa her tak i det og ville ha bilde og intervju med oss. Vi var inne i bygget og hadde DEN artige kvelden der, før vi gikk på hotellet og spsite middag sammen! Du aner ikke hvor gøy vi hadde det.... Lattermusklene fikk trim igår. Mange historier fra gamle dager kom fram.
    Så det var sent før vi takka for laget og tok kvelden... og jeg skulle til hytta. Men på veien dit stakk jeg innom Besta... og her er jeg enda.. tror du ikke jeg ble over her. Nå har ho laga frokost til meg og kokt egg og kaffe..
    Været er så nydelig, så nå¨r vi har spist skal jeg stikke på hytta!
    Måtte bare si HEI til deg! Så vet du hvor jeg er :)
    Du må ha ei velsign helg.
    Gleder meg til hverdag og blogging igjen. Neste uke blir jeg litt fram og tilbake til hytta... Tove mi har ferie ei uke til... Klemmer.

    SvarSlett
  3. Hilsener via Besta... er sjølsagt fra Nunne :)
    Ho var pålogga, dermed ble det hennes navn...

    SvarSlett
  4. Du, det var forresten en nydelig salme. Tror du og din kjære er veldig flinke til å ta vare på spesielle stunder sammen! Og DET ER VIKTIG! Nå er det høst og tid for kos sammen, det blir deilig. Kjenner jeg savner MIN kjære når jeg leser ditt innlegg.
    Dette er tredje kommentaren min, så nå skal du få fred for meg! Jeg har skrevet så mye feil.. (ikke min data) Sjefen min hette LAMARK!
    Bye for now.!

    SvarSlett
  5. Nydlig salme , Tove!

    Håper du snart blir frisk i foten og kan springe til fjells
    og til skogs!

    Skal på sykkel/telttur med Malene datter 15 år i dag! Sol og vi gleder pss!

    Sensommerklem herfra

    SvarSlett
  6. Så fint innlegg med nydelege bilete Tove:O)

    Dette med klubben er litt uvist endå, då som du sei er det litt vanskeleg med tid for dei fleste.

    Men vi som bloggar har snakka om eit bloggtreff eller liknande. Det hadde vore kjekt å treffe dei andre som bloggar i nærområdet:O)

    SvarSlett
  7. Jeg prøvde også å ta bilde av samme nydelige måne i går kveld, men det ble ikke vellykket..."blå salme" er min absolutte favoritt, har malt flere bilder rundt denne salmen, og på bloggen min ser du bildet jeg malte til min far til jul, med det ene verset. Far beundret Erik Bye over alt på jord, og lærte meg å gjøre det samme. Vakkert, Tove.

    SvarSlett
  8. Vi så på den vakre månen i går jeg og samboeren min også- nesten magisk.Liker også veldig godt "blå salme".Versjonen på Kronprinsessens CD(Sorgen og gleden)liker jeg spesielt godt.

    Ønsker deg en god lørdagskveld :0)

    SvarSlett
  9. Fantastisk flotte bilder og eit nydeleg dikt som passar godt til bilda... Stemningsfullt:)

    SvarSlett
  10. Ja samme månen var her og :-)
    og samtidig - midt på natta kom vår førte kalv for høsten
    Smil fra monika

    SvarSlett

Tusen takk for at du legg att ei lita helsing til meg! Det set eg stor pris på!