fredag 2. oktober 2009

Touched by an angel…

“Mamma, ser du denne gropa her?”.

Eldstemann står framfor spegelen og studerer seg sjølv.

“Men sjå då, mamma! Sjå på gropa vi har under nasen. Den mellom munnen og nasen, veit du!”

Vi set oss ned så pass eg får studert underverket.

 Johan

“Veit du kvifor vi har den, mamma?”

Eg tenkte sjølvsagt altfor avansert, og leita etter ei naturvitskapleg forklaring som sikkert ville imponere lærarane hans på skulen.

“Veit du det ikkje, mamma?”

Eg måtte berre innrømme at eg mangla ei brukbar forklaring.

“Det er englane som har laga den, mamma. Då eg var fødd, stod der ein engel og venta på meg. Engelen tok peikefingeren sin og sette eit avtrykk på meg. Det gjorde han for at han skulle kjenne meg att. Engelen er der alltid og passar på meg.” 

015

Ei vakker forklaring på eit av livets store mysterier. Og sjølvsagt var det ein 10-åring som gav meg den.

Og du har heilt rett, Johan:

Engelen din er der og passar på deg!

21 kommentarer:

  1. ..åååå...så vakkert..ftårer i øyekroken her..alt de har skjønt disse som er født i går....takk for koselig hilsen på dagen min også..god helgeklem

    SvarSlett
  2. ja. æ måtte også tørke tåre....de har så mange gullkorn disse ungene dine....vannvittig flott sagt og tenkt av en tiåring....hils han å si han er en flott kar:) go helg

    SvarSlett
  3. DU STORE MIN... tru om den tiåringen har ei mamma som utdyper forskjellige ting for ungan sine...

    iallefall var det flott tenkt!!
    Det er ikke lett å fatte alt hvis man ikke har unger som kan *tenke* for oss..
    Jeg ville kallt det der en ÅPENBARING.... Natta til deg og dine :) fra Nunne.

    SvarSlett
  4. Nydelege tankar frå ein nydeleg gut! God helg!

    SvarSlett
  5. Det må være det skjønneste som noensinne har kommet ut av en barnemunn.. Så herlig, klok og reflektert han er! Men det er jo mammaen hans også så:) Ha en riktig god helg kjære Tove:) klem

    SvarSlett
  6. Det var virkelig ei god forklaring! :) Søtt.

    SvarSlett
  7. Fantastisk! Og du - du må berre gjere alvor av å skrive bok, ein dag...

    Håper dokke ikkje snør vekk der inne. God helg, iallfall:)

    SvarSlett
  8. For ein skjønn kommentar! Kjempesøt son du har:)
    Ha ei herleg helg!

    SvarSlett
  9. For ei vakker forklaring, og så enkel. Typisk oss vaksne og gjere alt så vanskeleg, medan ungane ser ting så enkelt og greit:)

    Godt å vite at alle har ein engel som passar på.

    Helgeklem frå Henriette

    SvarSlett
  10. Det er godt å vite at vi har engler rundt oss :) En vakker forklaring fra din 10-åring dette.

    SvarSlett
  11. Herlige ord fra en skjønn gutt.
    Mange ganger kan man lure på hvor de tar det i fra - eller om de egentlig bare vet!
    Ha ei deilig helg.
    Klem fra Helen

    SvarSlett
  12. Utrolig...
    For en skjønn gutt...
    Men det er av barna de vakreste og enkleste forklaringene kommer, vi burde lytte mer til dem...
    Her i familien har vi på altfor kort tid mistet både min søster og min far. minstemor på 4 spekulerer og reflekterer veldig mye over akkurat dette. og det store spørsmålet"hvorfor???"
    Her en kveld sto hun og kikket ut gjennom verandadøra, da hun plutselig ropte:"mamma, mamma, det e kommet nye stjerna på himmelen!! Æ kan sjå foten te tante Åse!!!"
    En vakker ønsketenkning, som trøster både for liten og stor.

    SvarSlett
  13. Hei igjen :)
    Takker for hyggelig hilsen hos meg! Vil gjerne legge deg til i lista mi også, så det er lettere å finne tilbake til deg :) Du har en blogg det er verdt å følge med på :)

    God søndag!

    SvarSlett
  14. For ein intelligent gut!! Han kan jammen få sagt det!:)

    SvarSlett
  15. For en fantastisk tanke..de har mange gullkorn de små..:)

    SvarSlett
  16. Så utrolig vakkert! Og tenkt å komme på noe sånt... så gode unger du har :) Ble helt rørt her jeg nå. Ønsker deg og dine en vakker høstdag!

    SvarSlett
  17. En annen engelforklaring fra filmen om Odd Børretsens barndom- "Da jeg traff Jesus med sprettert"; Når man blir født kjenner man alle hemmeligheter. En engel legger pekefingeren sin under nesen til hver baby, og sier: 'hysj':)

    SvarSlett
  18. Før barnet blir født så kjenner det hele verdens hemmeligheter, derfor besøker engelen deg, legger fingeren over munnen din og hvisker ”hysj, ikke fortell”
    Det sa Mamma til meg da jeg spurte hvorfor jeg hadde denne gropen;)

    SvarSlett
  19. Unger sier mye klokt :) Veldig fint å lese.

    SvarSlett

Tusen takk for at du legg att ei lita helsing til meg! Det set eg stor pris på!