lørdag 16. januar 2010

Kjære alle anonyme…

No har eg snart blogga i to år, og gjennom desse to åra har eg stifta mange fascinerande “bekjentskap”. Mange har lagt att kommentarar på innlegga mine, og dei kommentarane har vore drivkrafta til å blogge vidare. Det er så kjekt når nokon kjenner seg rørte av det eg skriv, likar det eg skriv, kanskje blir litt provoserte og engasjerte av det eg skriv – og eg har lese alle kommentarane med glede. Mange av kommentarane har rørt meg til tårer, fått meg til å flire høgt for meg sjølv og generert nye tankar og idèar!

Mange av kommentarane har vorte skrivne av såkalla “anonyme”. Eg har ofte lurt på kven dei har vore… Nokre har skrive ein signatur, eller på andre måtar avslørt kven dei er.

hide

(biletet er lånt her)

Enklete er anonyme fordi dei ikkje har blogg, nokre er anonyme men skriv under med namn eller signatur, og andre er anonyme fordi det rett og slett er det dei vil vere. Det eg ikkje likar, er når anonyme legg att kryptiske, useriøse, suspekte eller ekle kommentarar. Kommentarane har aldri vore personlege, eller handla om noko av det eg har skrive. Under eit innlegg om kakebaking kom der ein kommentar om “penis enlargement”, og under eit innlegg om vårsol i bygda kom der ein kommentar full av vanskelege ord som absolutt ikkje gav betydning. Eg har heldigvis ikkje opplevde det ofte, men siste veka har der dukka opp nokre kommentarar på engelsk. Desse kommentarane har vore særs ekle, eller særs kryptiske. Eg har sjølvsagt gått inn og sletta dei!

hide1

(biletet er lånt her)

På grunn av slike utidige kommentarar ser eg meg difor nøydd til å gjere slik at anonyme ikkje lenger kan legge att kommentar på bloggen min – i allefall for ei stund. Dette er synd, for det betyr at berre dei med ein google-konto eller eigen blogg kan kommentere innlegga mine. Men eg trur det er lurt å gjere det slik, så kanskje problemet forsvinn slik at eg kan opne opp for anonyme kommenterar på eit seinare tidspunkt.

hide2

(biletet finn du her)

Eg beklagar så mykje å måtte gjere det slik, men ser ingen annan utveg! Enn så lenge lyt dei anonyme kike på bloggen min alt dei vil, men kommentarboksa blir diverre steng for dykk…. Dersom det likevel er noko du vil dele med meg, eller gi meg kommentar på, så finn du e-postadressa mi på bloggen.

Sorry…

 

15 kommentarer:

  1. Æsj. Så utrolig leit at du opplever slikt. Og ikke minst er det jo trist at du blir nødt til å stenge kommentar-muligheten for alle uten blogg/google-konto.

    Nettet byr på masse fantastiske, konstruktive muligheter, men dessverre også litt av det motsatte. :-(
    Håper du opplever at problemet blir borte etter en pause, slik at du igjen kan åpne for kommentarer fra alle.
    Verden består jo heldigvis mest av velmenende, flotte mennesker :-) Men det er ekkelt når man får nærkontakt med de få unntakene. Det er lett å føle seg invadert.

    Ønsker deg riktig god helg!

    Pludrehanneklem

    SvarSlett
  2. Jeg har også opplevd det der flere ganger. Skjønner ikke hvorfor, og syns det er så utrolig unødvendig!

    Ønsker deg god helg :)

    SvarSlett
  3. Jeg har heldigvis vært forskånet for slikt, men skulle de dukke opp ville jeg nok gjøre det samme som deg. Ha en glitrende helg! :)

    SvarSlett
  4. Heia!
    Huff så ekkelt og trist. Jeg trodde
    (nesten) alle ville være posetive og greie, men jeg støtter deg, og kommer også til å gjøre det samme hvis det blir nødvendig. Ønsker deg en fin helg.
    Klem

    SvarSlett
  5. Eg har heldigvis ikkje fått så mange kommentarar frå anonyme lesarar. Men eg skjønar godt frustrasjonen din!
    Elles ynskjer eg deg ei fin helg! Klem frå Elisabeth Ingeborg

    SvarSlett
  6. Hei det er leit at folk ikke kan stå for meninger osv . Den med lange uforstålige ord fikk jeg forklaring på . De kommer fra Kina og det er noen "damer" vist , som bruker googls egen oversetter på noe nonsens som de legger ut . Ingen har riktig skjønt hvorfor , for det skjer like ofte på gamle innlegg som nye . Og noen slibrige lange remser med "dovegg" ord har også kommet på eldre innlegg også.De fleste gjør jo som deg velger å stenge eller legge til koder . Og det er kanskje det de er ute etter , gjøre at vi må godkjenne innlegg først osv. jeg håper du får ha bloggen i fred , liker en ikke det som skrives er det jo bare gå videre . Ha en fornydelig helg . F.;O)

    SvarSlett
  7. En del sånne kommentarer er spam sendt ut fra en maskin, og ikke ekte mennesker. Det gjør ikke saken noe bedre, altså.

    Håper du snart får åpnet bloggen din for alle kommentarer igjen.

    SvarSlett
  8. Hei Tove!
    Så ugreit å oppleve slikt..:(
    Jeg har ofte tenkt at du er "modig" som legger ut så mange bilder av barna dine,særlig av minstejenta,fordi det dessverre er mange syke mennesker der ute som bruker barnebilder til alt annet enn det de var ment som...:(. Det handler ikke bare om at jeg er paranoid,men jeg var i barselgruppe med en som jobbet åpå sedelighetsavdelingen i politiet og noe av det hun fortalte var så grusomt at det nesten uikke er til å tro. Helt vanlig var det feks at neon med mobilkamera tar bilder av nakne eller lettkledde barn på stranden og legger de distribuerer blandt "likesinnede". Bildere manipuleres ofte også..æsj,et ekkelt tema,men det slår meg innimellom når jeg ser barnebilder hos bloggere.
    Ja,dette var egentlig noe annet enn det du skrev om,men poenget er jo at hele verden kan klikke seg inn hos oss og deriblandt er det dessverre en del som trener hjelp...

    Fra det ene til det andre,God helg og klem fra Anette:)

    SvarSlett
  9. Ikkje kjekt å må gå til sånne steg, men slike meldingar er ikkje spesielt hyggelige. Eg har heldigvis ikkje fått slike meldingar på bloggen min.

    Fortsatt god helg!

    SvarSlett
  10. dette var leit å lese...men noen mennesker har for lite å gjøre trur jeg...det er jo en måte å si det på..her inne hos deg trives jeg iallefall godt...ha en fin lørdag

    SvarSlett
  11. Hei....synd at det må bli slik, men jeg skjønner deg godt. jeg har også fått slike kryptiske engelske kommentarer i det siste....som ikke henger sammen med noe liksom...Vet ikke helt hva som skjer jeg. men gidder ikke å ha slikt i lengden,så da er det mulig at jeg også stenger for anonyme kommentarer.
    Ha en fin helg. Klem.

    SvarSlett
  12. Full forståelse for det Tove:))
    Jeg fikk en gang en kommentar på et eller annet merkelig språk som jeg ikke skjønner i allefall;) masse merkelige tegn! Men det er helt tullete at folk bruker energien sin på å legge igjen useriøse kommentarer!!

    SvarSlett
  13. Hei!

    Mange av de anonyme kommentarene på annet språk lages av datamskiner. Hvis man ikke har ordbekreftelse slått på, kan kommentarfeltet spammes med useriøse kommentarer bare på pur f....

    Sjøl har jeg alltid krevd at man har registrert seg. Dette fordi jeg mener at skal man mene noe i det offentlige rom, må man kunne stå får det man mener og ikke skjule seg bak anonymitet.

    Ha ei fin helg! :o)

    SvarSlett
  14. ...trist og leit at noen ødlegger for alle de som ønsker deg og dine alt vel!! MEN er glad for at du fortsatt vil dele koselige ord og bilder med oss:)
    Ha en kjempefin søndag!!
    Klem

    SvarSlett
  15. Hei, godt at du finn måtar å verne deg og bloggen din på slik at vi framleis har deg og innlegga dine å kose oss med, og at vi medbloggarane kan legge inn kommentarar når vi ønskjer det! Ha ei fin komande veke:)

    SvarSlett

Tusen takk for at du legg att ei lita helsing til meg! Det set eg stor pris på!